›› Dzisiaj jest niedziela, 22 lipca 2018 roku. ‹‹

28 września 2013
>>>> Korytarz Czołgistów >>>>

Kto był - ten wie, kto nie był - nie polecam Niezmiernie ciekawe doznania zapewnił nam Zwierzątko, który napalił się na trawers: Jaskinia Jaworznicka - Chelosiowa Jama. Silną ekipą (Maria "Maryla", Karolina, Marek, Zwierzątko i Kacper) wybraliśmy się do Jaworzni, żeby zaliczyć tę ekscytującą, choć wątpliwej przyjemności trasę. Po labiryncie systemu Chelosiowej prowadził nas Marcin "Dexter" ze Speleoklubu Świętokrzyskiego.

Na miejscu przywitała nas "złota polska jesień", drzewa w rezerwacie mieniły się wszystkimi odcieniami żółci i czerwieni. Podeszliśmy pod krawędź kamieniołomu i stromą ścieżką zeszliśmy do otworu Jaskini Jaworznickiej. Szybki zjazd na dół i rozpoczęła się mozolna wędrówka przez jaskinię. Początkowo nawet nie było tak trudno, choć połapanie się w gąszczu korytarzy stanowi nie lada wyzwanie. Wszystko było jednak OK. aż do momentu dojścia do partii łączących jaskinię Jaworznicką z Chelosiową Jamą. Połączenie to nosi wymowną nazwę "Korytarza Czołgistów". I nie chodzi tu broń Boże o pamięć sowieckich tankistów, ale o pozycje w jakiej pokonuje się w/w korytarz. Wysokość 30 - 50 cm, szerokość podobno do 1,5 m. Na całej długości korytarz pokryty jest czerwoną, lepką gliną typu "terra rosa", z której słynie Chelosiowa. Pokonanie kilkudziesięciu m korytarza odbywa się poprzez mozolne, naprzemienne odrywanie rąk, tułowia i nóg od gliny i przesuwanie się ruchem robaczkowym po 10 - 15 cm do przodu. Do tego zaciski na wlocie i wylocie z korytarza. Jednym słowem horror. Przejście bardzo błotnistych partii Chelosiowej Jamy to sama przyjemność w porównaniu do Korytarza Czołgistów. Z braku czasu nie udało się zrobić nic poza trawersem. Choć plany były ambitne - Jeziorko, Prawy i Lewy Ser, Wielka i Mała Pętla no i oczywiście nieodległa Jaskinia Pajęcza. Podobno rekord przejścia trawersu wynosi 38 minut, nam zajęło to zdecydowanie więcej czasu. A szliśmy (pełzaliśmy) przecież łatwiejszym wariantem "od góry". /więcej fotek w galerii/