›› Dzisiaj jest sobota, 16 grudnia 2017 roku. ‹‹

sprawozdanie za rok 2013

12-13 stycznia 2013
Biwak zimowy - Hala Śmietanowa

Jak co roku nie mogło nas zabraknąć na biwaku zimowym organizowanym dla "szerokich mas" przez Jurka Ganszera "Prymulę" ze Speleoklubu Bielsko-Biała. A był to już 19 biwak zimowy. W sobotni wieczór spotkaliśmy się na przełęczy między Halą Śmietanową a Policą w Beskidzie Żywieckim.  /więcej.../

26 stycznia 2013
Wodowanie w Kasprowej

Doszliśmy do wniosku, że trzeba wykorzystać zimową, mroźną pogodę i postanowiliśmy odwiedzić jedną z "wodnych" jaskiń tatrzańskich. Na wyjazd zapisali się: Diobeł, Jarek, Kacper, Krzysiek i Zwierzątko. Miał to być lajtowy, jednodniowy wypad do Jaskini Kasprowej. Co prawda dostaliśmy cynk, że Gniazdo Złotej Kaczki jast zalane (dzięki Aneta i Łukasz) ale i tak pojechaliśmy.  /więcej.../

16 lutego 2013
Spływ pontonem w Zimnej

Wodnych przygód w tatrzańskich jaskiniach ciąg dalszy. Tym razem postanowiliśmy popływać pontonem w Jaskini Zimnej. Oczywiście, żeby tradycji stało się zadość, najpierw zaliczyliśmy sobotni korek na Zakopiance. W efekcie pod wejściem do jaskini byliśmy dopiero o drugiej po południu. Trochę późno, ale co to dla harcerza.  /więcej.../

23 lutego 2013
Zimowe Brzozówki 2013

W sobotę 23 lutego 2013 r. marzenia i plany stały się rzeczywistością. A stało się to za sprawą Kacpra, który dwa tygodnie wcześniej podzielił się wieścią, że będą organizowane brzozówki zimą. Dzięki Kacper! Wtedy jeszcze nie było wiadomo dokładnie kiedy, ale miałem już zaplanowany wyjazd na jurę, w celu porządnego sponiewierania własnego ciała w tamtejszych dziurach.  /więcej.../

10 marca 2013
Jaskinia Koralowa

Kilka ciepłych dni zwiastowało rychłe nadejście wiosny i spowodowało nieodpartą tęsknotę za wizytą w jakiejś jaskini jurajskiej. Padło na Jaskinię Koralową Temat wyjazdu był rzucony bardzo luźno, więc skład ekipy nie był do końca znany. Ustaliliśmy jedynie termin i miejsce zbiórki: znajomy parking pod jaskinią po południu w niedzielę.  /więcej.../

17 marca 2013
Anno Domini 2012 - Jaskinia Niedźwiedzia Górna

Nowa piękna jaskinia jurajska. Niech zdjęcia mówią same za siebie.
Dzięki Marek za wspaniałe odkrycie... (kk)
 /foto/

24 marca 2013
Powitanie wiosny

Jako, że wiosna już nadeszła (przynajmniej kalendarzowa) wybraliśmy się szkoleniowo do jednej z głębokich jaskiń jurajskich. Standardowo ustaliliśmy jedynie termin i miejsce spotkania. Późnym niedzielnym, popołudniem na miejscu zameldowali się: Jarek z synem Mikołajem, Krzysiek, Diobeł, Marek i Kacper.  /więcej.../

28 marca 2013
Wielkanoc w Zakopanem

Kilka fotek z "wiosennego" Zakopanego. Pogoda dopisała, szczególnie dla narciarzy. Jako, że wyjście w wyższe partie Tatr nie było zbyt rozsądne, odwiedziliśmy doliny: Kościeliską, Strążyską, Białego, Gąsiennicową, Jaworzynkę, Chochołowską a ponadto Sarnią Skałę, Murowaniec i różne miejsca w Zakopanem. Wszędzie było biało (kk)
 /fotki w galerii/

13 kwietnia 2013
Wiosenne   porządki

Nasz Prezes "Strażak" zarządził na tę sobotę wiosenne porządki. Chodziło o oczyszczenie otworów, konserwację klap itp. w jaskiniach, którymi się opiekujemy. Przy okazji odwiedziła nas liczna grupa z Kluczborskiego Klubu Wspinaczkowego "Zawrat". Przyjechało też sporo znajomych z Tarnowskich Gór, Trzebini, Myszkowa,  /więcej.../

20 kwietnia 2013
Czarna

Późna wiosna jest trudnym okresem dla wejść do jaskiń tatrzańskich. Niżej położone jaskinie są już zwykle zalane, te wyższe są z kolei jeszcze zasypane śniegiem. Zresztą powiem szczerze, że wędrówka do góry w topniejącym, ciężkim śniegu nie należy do mojej ulubionej rozrywki. Jedyną rozsądną jaskinią na ten okres jest Jaskinia Czarna.  /więcej.../

27-28 kwietnia 2013
VII Biwak pod Wiercicą

Wygląda na to, że zostałem już nadwornym skrybą. Nikomu nie chciało się napisać informacji na stronę i spadło to znów na mnie. Chciałbym więc zakomunikować, że w ostatni weekend odbył się siódmy już Biwak pod Wiercicą. I jak zwykle można było w tym okresie zwiedzić jaskinie Wierną i Wiercicę.  /więcej.../

28-31 maja 2013
Raj po słowacku

Pod koniec maja, jak co roku, wyskoczyłem ze znajomymi na parę dni na Słowację. Niestety pogoda w tym roku nie dopisała, nie udały się więc zaplanowane wycieczki w Tatry Wysokie. Drugiego dnia korzystając z "okienka pogodowego" pojechaliśmy do Słowackiego Raju.  /więcej.../

2 czerwca 2013
"Za tych, którzy odeszli w górach i jaskiniach świata"

VII Msza Święta w Jaskini Wiercicy jest już za nami... Mimo niezwykle niepokojących prognoz pogody, jakie obserwowaliśmy od kilku dni w magicznym okienku TV i ulewnej soboty, jaką doświadczyliśmy wprost na własnych grzbietach, niedzielny poranek okazał się być bardzo łaskawy. Można przypisywać to łutowi szczęścia lub też Opaczności płynącej prosto z "Góry". Niezależnie od przyjętej wersji, niedzielna msza jaskiniowa odbyła się w cieple, przy przebijających między drzewami promieniach słońca oraz w bardzo przyjacielskiej atmosferze.  /więcej.../

4 czerwca 2013
Przygoda z "Podkową" w tle...

Wtorkowy, ponury poranek, poranna ciężka ulewa i pogoda pod za przeproszeniem "psem" nie przeszkodziły sympatycznej grupie młodych poszukiwaczy przygód dotrzeć do naszej bazy speleologicznej na zajęcia poznawcze Jury, tej nadziemnej i tej podziemnej. Jak zatem widać, krąg osób zainteresowanych tematyką jurajskiego krasu podziemnego stale się poszerza. Tym razem spotkaliśmy się z "trzecioklasistami" ze szkoły podstawowej nr 2 im. Św. Teresy od Dzieciątka Jezus z Podkowy Leśnej.  /więcej.../

7 czerwca 2013
Z Mazowsza po raz drugi...

Na jurajskie szlaki trafiła z nami kolejna grupa "krasnali" z Podkowy Leśnej. Tym razem odwiedziła nas 23 osobowa ekipa pierwszaków ze szkoły podstawowej nr 2 im. Św. Teresy od Dzieciątka Jezus. Patronka szkoły zapewniła swoim podopiecznym wyśmienitą pogodę. Było ciepło, miło i słonecznie. Jak widać, nie ma to jak mieć dobre układu "Na Górze" .  /więcej.../

Wycieczka na Jurę

Dnia siódmego czerwca 2013 roku, w piątek moja klasa 1 b pojechała na wycieczkę na Jurę Częstochowsko - Krakowską. Wyjechaliśmy z Podkowy Leśnej o godzinie 7. Szkoda, że nie mógł z nami jechać Antek M., ale miał ważny powód. Na początku dotarliśmy do bazy Speleo Myszków w Myszkowie. Stowarzyszenie Speleo Myszków zajmuje się ochroną jaskiń i przyrody Jury.  /więcej.../

15 czerwca 2013
Spacerek po Sokolich

W niedzielne popołudnie wybraliśmy się na spacer po Sokolich Górach. W planach było odwiedzenie miejsc zarówno dobrze znanych jak i takich, gdzie nas jeszcze nie było albo byliśmy bardzo dawno temu. Oprócz weteranów speleologicznych - Krzyśka, Kacpra i kontuzjowanego Z. pojechała z nami młodzież jaskiniowa ze Speleo Myszków: Dawid i Kamil.  /więcej.../

6-7 lipca 2013
U przyjaciół z południa

W czwartek wieczorem zadzwonił do mnie Diobeł z szybkim pytaniem: "Jedziesz w jaskinie na Słowację?" Nie namyślając się długo odpowiedziałem "Oczywiście". "No to przyjeżdżaj po mnie do Trzebini o piątej rano w sobotę". Pojechałem, nie zdając sobie nawet sprawy dokąd właściwie jadę.  /więcej.../

7 września 2013
Trawers Starszych Panów

W czterech: Krzysiek, Kazik, Jarek i Kacper szarpnęliśmy się na trawers Czarnej. Mam nadzieję, że chłopcy się nie obrażą za tytuł sprawozdania, bo pomimo wieku tak naprawdę jesteśmy młodzi duchem, a przecież to jest najważniejsze. Żeby uniknąć korków na Zakopiance wyruszyliśmy w Taterki już piątek wieczorem.  /więcej.../

20 września 2013
Podziemia Tarnogórskie

W zeszłym tygodniu wybrałem się z Krzyśkiem B. do Tarnowskich Gór na spotkanie z członkami Sekcji Penetracji i Ochrony Podziemi wchodzącej w skład Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Przyjacielskie rozmowy zaowocowały zaproszeniem na wspólne wejście do Podziemi Tarnogórskich, będących pod opieką Stowarzyszenia.  /więcej.../

28 września 2013
>>>> Korytarz Czołgistów >>>>

Kto był - ten wie, kto nie był - nie polecam Niezmiernie ciekawe doznania zapewnił nam Zwierzątko, który napalił się na trawers: Jaskinia Jaworznicka - Chelosiowa Jama. Silną ekipą (Maria "Maryla", Karolina, Marek, Zwierzątko i Kacper) wybraliśmy się do Jaworzni, żeby zaliczyć tę ekscytującą, choć wątpliwej przyjemności trasę. Po labiryncie systemu Chelosiowej prowadził nas Marcin "Dexter" ze Speleoklubu Świętokrzyskiego.  /więcej.../

13 października 2013
Pozdrowienia z Gruzji

W dobie tanich lotów trudno było nie pokusić się o jakieś ciekawe doświadczenia. W ramach długotrwałej przyjażni polski-radzieckiej wybraliśmy się do niepodległej, na szczęście, republiki Gruzji. Dorobek kultury i tradycji tego kraju oraz bogactwa natury Kaukazu wprost zachwycają. Swoboda poruszania się oraz dostępność do zabytków dziedzictwa kulturowego i natury są niebywałe.  /więcej.../

17 października 2013
47 Sympozjum Speleologiczne - Jaskinia Niedźwiedzia Górna

W tym roku Sympozjum Speleologiczne odbyło się w podczęstochowskim Olsztynie, pod patronatem Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach. Organizatorzy (m.in. Wydział Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego) umożliwili na sesjach terenowych zwiedzenie kilku zamkniętych okolicznych jaskiń. Wisienką na torcie miało być wejście do odkrytej w 2012 roku Jaskini Niedźwiedziej Górnej.  /więcej.../

"Ogród-praca-edukacja" - finał projektu

25 października 2013 roku, na terenie klasztoru w Leśniowie odbyło się spotkanie podsumowujące projekt o nazwie "Ogród-praca-edukacja", współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz inaugurujące skwer ogrodowy wykonany w ramach zajęć. Projekt realizowany był przez Speleo-Myszków Stowarzyszenie na Recz Ochrony Podziemnych Zjawisk Krasowych, wraz z partnerami: Gminą Żarki oraz Klasztorem Zakonu św. Pawła Pierwszego Pustelnika w Leśniowie.  /więcej.../

"Wnętrze jest najważniejsze" - spotkanie podsumowujące realizację projektu

W dniu 29 października 2013 r. w siedzibie Ochotniczej Straży Pożarnej w Żarkach odbyło się spotkanie podsumowujące realizację projektu "Wnętrze jest najważniejsze", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.  /więcej.../

1 listopada 2013
Światełko pamięci

Piątkowym popołudniem Speleo-Myszków pojawiło się na szklanym ekranie, w związku z obchodzonym w całym kraju dniem Wszystkich Świętych. Byliśmy gośćmi lub właściwie to my gościliśmy ekipę TVN24 u progu Studni Szpatowców, uważanej za jedną z najniebezpieczniejszych jurajskich jaskiń. W jej czeluściach w ostatnich 30 latach zginęło 5 osób, grotołazów oraz przypadkowych turystów.  /więcej.../

3 listopada 2013
Powtórka z Jaworzni

Po niedawnych mocnych wrażeniach z Korytarza Czołgistów obiecałem sobie, że nikt w najbliższym czasie nie namówi mnie na żadne ciasnoty. Życie pokazało, że myliłem się bardzo . I znów odbyło się to w gościnnych podwojach najdłuższego systemu jaskiniowego regionu świętokrzyskiego.  /więcej.../

10 listopada 2013
JSM

Żeby nie zgnuśnieć w kolejny, listopadowy, długi łykend postanowiliśmy coś zadziałać. Parę szybkich telefonów i ekipa "znudzonych, świątecznych desperatów" była zmówiona - Krzysiek z Myszkowa, Zwierzak z Tychów (przebywający pod Sokolicą) i Kacper z Bytomia. Do wyboru było manifestować czy eksplorować. Wybraliśmy to drugie .  /więcej.../

15 listopada 2013
"Bajkowa" prezentacja

Dzisiaj - 15 listopada 2013 r. odwiedziłem najmłodszych pasjonatów speleologii, w przedszkolu Bajkowy Domek w Starogardzie Gdańskim. Na pokazie zjawiła się całkiem spora grupa przedszkolaków, wraz z ich nauczycielkami oraz panią Dyrektor.  /więcej.../

16 listopada 2013
Brno i Morawski Kras.

My też nie wzięliśmy udziału w Marszu Niepodległości i nie paliliśmy Tęczy. W zamian za to, podpaleni krasowym bogactwem u naszych południowych sąsiadów, w piątek 8 listopada pojechalismy do stolicy Moraw - Brna. Praga to może i nie jest, ale znakomicie odrestaurowane kościoły, kamienice i utrzymane w nienagannej czystości place i uliczki dają duże poczucie estetyki i swobodę zwiedzania.  /więcej.../

16-17 listopada 2013
Speleokonfrontacje 2013

W tych dniach już po raz osiemnasty odbyły się Speleokonfrontacje organizowane przez Speleoklub Dąbrowa Górnicza. Podobnie jak przez ostatnich kilka lat impreza miała miejsce w Zajeździe Jurajskim w Podlesicach. Żeby połączyć przyjemne z pożytecznym, w sobotni ranek wyruszyliśmy w teren. Zwierzątko zaprosił na Jurę szereg znajomych z różnych stron Polski.  /więcej.../

30 listopada 2013
Odwiedziny po roku

Pod koniec roku zachciało nam się odwiedzić Zlatohorské Podzemí. Ponieważ sztolnia Sarkander została na wiosnę zasypana, do wejścia pod ziemię wykorzystaliśmy nasze czeskie znajomości. Dzięki uprzejmości Jana Kotrisa z Diamo mieliśmy możliwość zwiedzenia dwóch sztolni. Były to: Poštovní štola (Sztolnia Pocztowa) i Modrá štola (Niebieska Sztolnia).  /więcej.../

8 grudnia 2013
Wizyta u Ryśka

Wiejący niemiłosiernie w ostatnich dniach "Ksawery" nie powstrzymał nas od odwiedzenia Ryśka. W niedzielne popołudnie w piątkę (Diobeł, Jarek, Kacper, Krzysiek i Zwierzątko) zameldowaliśmy się w Rodakach. Okazało się, że decyzja o wyjeździe była ze wszech miar słuszna - słoneczko pięknie świeciło, choć mrozik trzymał mocno.  /więcej.../

27 grudnia 2013
Na zakończenie roku - Ponidzie

W ostatni piątek starego roku wybraliśmy się do rezerwatu "Skorocice", położonego niedaleko Buska-Zdroju. Jest to rezerwat stepowy, obejmujący silnie skrasowiony wąwóz gipsowy. W dolinie znajdują się wychodnie gipsu w formie ścian, ostańców, zapadlisk, lejów krasowych i mostów skalnych. Dnem płynie Potok Skorocicki, ginący miejscami w podziemnych korytarzach.  /więcej.../