›› Dzisiaj jest sobota, 21 lipca 2018 roku. ‹‹

26 kwietnia 2012
Gmnazjum z Dąbrowy G. na jurajskim szlaku

Po założeniu kombinezonów i kasków wyposażonych w czołówki udaliśmy się w ciemności, które rozświetlone naszymi czołówkami ukazały nam piękno krasu jurajskiego. Przechodząc meandrującymi korytarzami zobaczyliśmy między innymi interesujące formy naciekowe z mleka wapiennego. Po zwiedzeniu wszystkich jaskiń Gór Towarnych wyruszyliśmy w kierunku Zielonej Góry do jaskini, w której można zobaczyć jedyny na Jurze, a unikatowy w Polsce "las" kolumn naciekowych. Po zwiedzeniu lasu stalagnatów udaliśmy się na mały odpoczynek do Olsztyna gdzie mieliśmy okazję ujrzeć archeologów, którzy pracowali przy odkrywaniu prawdopodobnie cmentarza. Po półgodzinnej przerwie ruszyliśmy dalej obierając azymut na Mały Giewont. Po dość męczącej wspinaczce na szczyt ukazała nam się piękna, wiosenna panorama okolic Olsztyna z widokiem na zamek. Widoki piękne, ale ograniczeni czasem musieliśmy się pożegnać z Małym Giewontem. W drodze powrotnej postanowiliśmy zwiedzić jeszcze jedną jaskinię, w której znajdują się niemal wszystkie formy naciekowe występujące na Jurze. Podczas całej wycieczki staraliśmy się przekazać Młodzieży wiele cennych informacji o podziemnym krasie jurajskim, jego formach oraz potrzebie ochrony cennych przyrodniczo fragmentów natury. Mam nadzieje, że jeszcze spotkamy się na szlaku jurajskich jaskiń.