›› Dzisiaj jest czwartek, 19 października 2017 roku. ‹‹

sprawozdanie za rok 2012

8 stycznia 2012
Zimowy spacer po Jurze

W pierwszy, długi weekend w nowym roku postanowiliśmy trochę powałęsać się po Jurze. Przy okazji zrobiliśmy mały rekonesans jaskiniowy. Z uwagi na okres ochronny nietoperzy jaskinie, do których planowaliśmy zajrzeć są niezasiedlone przez te miłe ssaki. Niezbyt zachęcająca pogoda spowodowała, że na wyjazd odważyło się trzech śmiałków  /więcej.../

14-15 stycznia 2012
Biwak zimowy - Muńcuł

W drugą sobotę stycznia tradycyjnie udaliśmy się na biwak zimowy organizowany przez Prymulę ze Speleoklubu Bielsko Biała. W tym roku spotkanie było wyznaczone na szczycie Muńcuł (1165 m n.p.m.) położonym w Beskidzie Żywieckim. Pogoda panująca w grudniu i na początku stycznia wskazywała, że i ta impreza odbędzie się w atmosferze jesienno-deszczowej jak dwa ostatnie biwaki zimowe. Aura sprawiła nam miłego psikusa. W przeddzień wyjazdu w całej Polsce spadła temperatura i intensywnie zaczął padać śnieg. Nikt nie przypuszczał jednak, że warunki będą aż tak zimowe .  /więcej.../

27 stycznia 2012
Warsztaty czas zacząć...

W piątek zainaugurowaliśmy kolejny "rok akademicki" w naszej speleologicznej akademii ekologicznej. Pierwsi, tegoroczni goście pojawili się u nas o godzinie 9.00. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 z Myszkowa wpadli do nas z zapowiedzianą wizytą i szerokimi uśmiechami. Placówka jest z nami zaprzyjaźniona na gruncie ekologicznym i speleologicznym, a mamy też nadzieję że po prostu nas lubią...  /więcej.../

1 lutego 2012
Zima w mieście, dobrym czasem na eko-zabawę

W środę spotkaliśmy się ze sporą, bo 30 osobową grupą dzieci biorącą udział w prowadzonej przez Miejski Dom Kultury w Myszkowie akcji ferie w mieście. Dzieciaki razem ze swoimi sympatycznymi opiekunkami z MDK i uśmiechami na buziach zawitały w bazie Speleo-Myszków.  /więcej.../

4-5 lutego 2012
Wyjazd zimowy

Pogoda wspaniała. Słońce, śnieg i oczywiście mrozik -25°C, czyli wszystko, co potrzebne do zimowej wyprawy z noclegiem w minusowej temperaturze.  /więcej.../

9 lutego 2012
Spacer po Demianowskiej

W czwartek, w ramach familijnego wypoczynku zimowego mieliśmy okazję zajrzeć do Demianowskiej Jaskini Wolności, położonej w rejonie Demianowskiej Doliny w słowackich Niżnych Tatrach. Górskie zimowe powietrze o temperaturze znacznie poniżej -20°C jednogłośnie zamieniliśmy na "cieplutkie" podziemne komnaty, w których słupek rtęci utrzymuje się przez cały rok w granicach 6-7°C.  /więcej.../

12 lutego 2012
Góry Świętokrzyskie - speleologicznie

Iście syberyjska temperatura panująca w ostatnich dniach nie przeszkodziła nam w działalności speleologicznej. W osiem osób (Agnieszka, Marlena, Sandra, Sylwia, Jarek, Kacper, Krzysiek i Mateusz) wybraliśmy się w Góry Świętokrzyskie. Zasadniczym celem wyprawy była Jaskinia Raj położona niedaleko Chęcin pod Kielcami.  /więcej.../

25-26 lutego 2012
Zimowe Brzozówki i imprezy towarzyszące

Speleoklub Brzeszcze jak co roku zorganizował Zimowe Brzozówki pod otworem odkrytej przez siebie jaskini Brzozowej. Z uwagi na nieprzyjemne wydarzenia, które miały miejsce w ostatnich latach (m.in. kradzieże !) była to typowo "proszona" impreza i ilość jej uczestników była mocno ograniczona. W sobotnie popołudnie na zwiedzanie jaskini i imprezę przy ognisku wybrał się Krzysiek z dziewczynami. Pozostali członkowie Stowarzyszenia z uwagi na inne obowiązki odpuścili sobie wyjazd. Ale jak się okazało nie do końca.  /więcej.../

5 marca 2012
Jurajskim traktem z Mysłowa do Myszkowa...

W poniedziałek, wczesnym rankiem zawitali do nas uczniowie SPSK w Mysłowie, miejscowości położonej nieopodal Myszkowa oraz naszej bazy speleologicznej. Piętnastoosobowa grupa w silnym składzie osobowym, składającym się z trzecio oraz sześcioklasistów miała okazję by "cofnąć się w czasie" do prehistorycznego okresu w dziejach Ziemi jakim była Jura.  /więcej.../

18 marca 2012
W poszukiwaniu wiosny.

W tę niedzielę wybraliśmy się na wycieczkę mającą na celu znalezienie wiosny. Tym razem padło na Dolinę Wodącej w okolicach Smolenia. Oprócz spaceru zaplanowaliśmy też małe "co nieco" jaskiniowe. Rozpoczęliśmy od Wzgórza Jamy i Jaskini Jasnej w Strzegowej. Niestety za wyjątkiem kilku amatorów drytoolingu nie zaobserwowaliśmy...  /więcej.../

Walne, walne i po walnym...

W niedzielę, popołudniową porą w bazie speleologicznej odbyło się walne zebranie sprawozdawcze członków naszego stowarzyszenia. Jak co roku jest ono okazją do spotkania w szerokim gronie wyznawców grotołazęgostwa oraz do przedyskutowania ważnych dla Speleo-Myszków tematów.  /więcej.../

31 marca 2012
Otwarte bramy Speleo...

Pomysł "Dnia otwartego" zrodził się kilka miesięcy temu jako luźna propozycja na e-forum, mająca na celu zaprezentowanie naszego stowarzyszenia szerszej publiczności... Czas mijał, a wątek dojrzewał pod chwalebnym hasłem: "zrealizujmy to". Dojrzewał, bowiem chcieliśmy doprowadzić naszą bazę speleologiczną do tak zwanego stanu "pod klucz". Jednak prace wykończeniowe, co oczywiste, to zawsze i wciąż długa i niedokończona bajka... W końcu nie zważając na pewne braki tu i tam wyznaczyliśmy datę spotkania, puszczając informację w świat.  /więcej.../

14 kwietnia 2012
Przygotowania do biwaku

W ramach przygotowań do tegorocznego Biwaku pod (a w zasadzie nad) Wiercicą postanowiliśmy rozwiązać problem "korka" powstającego na dnie jaskini przy wychodzeniu dużych grup grotołazów. W zeszłym roku wkleiliśmy co prawda dodatkowe batinoxy na drugą, równoległą linę w studni wlotowej, nie rozwiązało to niestety całkowicie problemu.

20 kwietnia 2012
Zlate Hory od środka

Na początku kwietnia zadzwonił do mnie Zwierzątko i zapytał czy nie miałbym ochoty połazić trochę po starych sztolniach w Zlatych Horach. Nasi koledzy zza południowej granicy "odkryli" tam w 2011 r. kolejne zapomniane wejście do podziemnych czeluści. Czeski Diamo (coś a la nasz Nadzór Górniczy) bardzo pilnuje, aby nikt nie właził pod ziemię i wali srogą "pokutu" za brak poszanowania prawa. Z tego powodu wyjazd był ściśle tajny i...  /więcej/

26 kwietnia 2012
Wizyta z Żelisławic

Kontynuujemy naszą zabawę w edukację ekologiczną oraz przygodę z jurajską przyrodą nadziemną i podziemną. W czwartek do bazy speleologicznej naszego stowarzyszenia zawitały dzieciaki ze szkoły podstawowej z niedalekich Żelisławic.  /więcej/

Gmnazjum z Dąbrowy G. na jurajskim szlaku

Po raz kolejny mieliśmy okazję oprowadzić po naszym regionie uczniów z Gimnazjum Katolickiego SPSK im św. Brata Alberta z Dąbrowy Górniczej wraz z ich opiekunami Anią i Robertem. Wycieczkę rozpoczęliśmy od jaskiń znajdujących się w rejonie Gór Towarnych (Towarnej, Dzwonnicy i Cabanowej).
 /więcej/

27-29 kwietnia 2012
VI Biwak pod Wiercicą

W tych dniach odbył się szósty juz Biwak pod wiercicą. Tradycyjnie można było zwiedzić w tym czasie zamknięte zazwyczaj jaskinie Wierną i Wiercicę. Biwak rozpoczął w piątek w godzinach wieczornych Model otwierając podwoje obu jaskiń. W sobotę od wczesnych godzin porannych /więcej/

1 maja 2012
Szczelina Źródło

Niedawno na forum speleo Gagu podał informację o nietypowej jaskini Szczelina Źródło w Lelowie. Zaintrygowany, postanowiłem zobaczyć ten obiekt  /więcej/

3 maja 2012
Moje eksploracje ;)

Witam Wszystkich Gorąco !
Chciałbym Wam podziękować za możliwość uczestnictwa w biwaku pod Wiercicą i za to, że przyjęliście mnie do Siebie w konsekwencji czego, jestem Wasz i tak zostanie. Jesteście wspaniałymi ludźmi, z którymi chciałoby się nie rozstawać. Cóż pozostaje żałować, że mieszkam tak daleko, ale nic to, będę Was odwiedzał rzadziej, ale będę  /więcej/

5 maja 2012
Na spotkanie dinozaurom...

Długi weekend... Tabuny ciągnących we wszystkich możliwych kierunkach osobników rasy Homo sapiens sapiens. Co oczywiste, sapiących w korkach, marudzących... i raczej z rzadka zadowolonych. Jednakże pogodne sobotnie niebo nastroiło i nas do małej wyprawy. Za cel obraliśmy sobie położoną blisko 100km od Myszkowa miejscowość Krasiejów, gdzie na naprawdę sporym obszarze powstał park jurajski, podobny temu który znajduje się w Bałtowie.  /więcej/

Jaskinie fliszu karpackiego

Towarzyskie rozmowy przy ognisku na VI Biwaku pod Wiercicą zaowocowały kolejnymi wyjazdami jaskiniowymi. Członkowie Dzikiej Grupy z Malinki zaprosili nas bowiem do siebie na wspólne zwiedzanie jaskiń pozostających pod ich opieką. Planowana była przede wszystkim Jaskinia Wiślańska - najdłuższa jaskinia fliszu karpackiego (> 2200 m). Moje ubiegłoroczne podejście do niej zakończyło się fiaskiem, przede wszystkim z powodu nieodpowiednich gabarytów. W tym roku miało być inaczej...  /więcej/

8 maja 2012
Mali jaskiniowcy

We wtorek o godzinie 10.00 dotarła do nas gromadka małych i wesołych Misiaczków z Zawiercia. To już kolejna wizyta najmłodszego pokolenia miłośników Jury Krakowsko-Częstochowskiej, jaką należy skwapliwie odnotować w annałach stowarzyszenia Speleo-Myszków. Przedszkolaki przyjechały do Myszkowa, wraz ze swymi opiekunami, aby dowiedzieć się kilku ciekawostek na temat Jury oraz jurajskich podziemi.  /więcej/

20 maja 2012
Jaskinie w okolicach Jaroszowca Olkuskiego

Wyjazdów jaskiniowych z Markiem (markpm) z JGE ciąg dalszy. Tym razem wybraliśmy się w okolice Jaroszowca Olkuskiego. Marek Zaprowadził mnie do jakiejś jaskini tektonicznej, która chyba jeszcze nawet nie ma nazwy. Jaskinia zaczyna się stromą, dość ciasną pochylnią. Lina jest bardzo przydatna choć niekonieczna.  /więcej/

23-25 maja 2012
Wiosenny wypad na Słowację

Pod koniec maja udało mi się wyskoczyć ze Sławkiem z Zabrza na parę dni na Słowację. Pierwszego dnia wybraliśmy się do Chaty Tery'ego w Tatrach Wysokich. W Starym Smokowcu przywitała nas piękna pogoda. Niestety w miarę zdobywania kolejnych metrów pogoda się psuła coraz bardziej.  /więcej/

3 czerwca 2012
VI Msza Święta w Wiercicy

W niedzielę po raz szósty odbyła się msza za bliższych i dalszych znajomych, którzy całe swoje życie związali z jaskiniami i górami. Wielu z nich realizując swoją pasję odeszło właśnie w ukochanych górach lub jaskiniach. Jak zwykle Msza odbywała się na dwóch poziomach: 30 m pod ziemią w przestrzennej komorze Jaskini Wiercica  /więcej.../

6 czerwca 2012
Podziemna Speleo-lekcja

W środę, wraz z bardzo sympatyczną grupą młodzieży z Gimnazjum nr 5 w Myszkowie wybraliśmy się na jurajską - jaskiniową przygodę w rejon Olsztyna k. Częstochowy. Wyjazd był niejako kontynuacją zajęć edukacji ekologicznej, które miały miejsce w naszej bazie speleologicznej w ubiegłym roku,  /więcej.../

6-11 lipca 2012
Monte Rosa 2012

Wyprawa "Speleo-Myszków - Monte Rosa 2012" cało, zdrowo i szczęśliwie wyruszyła, a także szczęśliwie powróciła z przepięknego rejonu Alp Walijskich. Trwała od 6 lipca do 11 lipca 2012. Dlaczego zdecydowaliśmy się na zdobywanie największego alpejskiego masywu? Odpowiedź jest prosta i zamyka się w znanym cytacie:

"Dlaczego ludzie zdobywają szczyty? Bo są - to jedyna odpowiedź ludzi gór. Bo każdy ma swoje pole - ruletkę, giełdę, motor - na którym sprawdza, co ma dla niego w zanadrzu los. Muszę się przekonać czy duch i ciało nie załamią się w konfrontacji z niewiadomym. "  /więcej.../

24 lipca 2012
Dzieci z Domu Dziecka w Warłowie na Jurze

W dniu dzisiejszym odbyła się wycieczka dzieci z Domu Dziecka w Warłowie, które przebywają na wakacjach na Jurze.  /więcej.../

18 sierpnia 2012
Beczkowa i takie tam

Powróciwszy z zagranicznych (i nie tylko) wojaży postanowiliśmy troche powałęsać się po jaskiniach. Na lajtowy, sobotni wypad wybraliśmy w podkrakowską Dolinę Racławki i Wąwóz Żarski. Była nas silna piątka: Renata, Agnieszka, Robert, Jarek i ja. Na pierwszy rzut poszła jaskinia Beczkowa. Dawno temu bezskutecznie jej szukałem, tym razem trafiłem "od strzału".  /więcej.../

22 sierpnia 2012
Rysia nocą

Aby odrobić jaskiniowe zaległości postanowiliśmy zaliczyć jakąś trudniejszą jaskinię. Późnym popołudniem w środę udaliśmy się z Jarkiem w okolicę Rodaków (Rodak ?) aby zwiedzić jaskinię Rysia. W razie niedosytu w odwodzie była dodatkowo Jaskinia Spełnionych Marzeń.  /więcej.../

26 sierpnia 2012
Mirowska Góra

Odrabiania zaległości jaskiniowych ciąg dalszy. W niedzielne popołudnie wyskoczyliśmy z Krzyśkiem zrobić treningowo Piętrową Szczelinę. Pod Mirowską Górą spotkaliśmy dwójkę grotołazów z Wrocławia: Agatę i Piotrka. Uderzali do Kamiennego Gradu. Za naszą namową poszli z nami do Szczeliny.  /więcej.../

1-2 września 2012
Na zakończenie wakacji - Tatry

Aby zakończyć wakacje z przytupem pojechaliśmy z Jarkiem w nasze najwyższe góry. Bazę wypadową założyliśmy jak zwykle u Pani Zosi na Krzeptówkach. Niestety sobotni poranek przywitał nas mżawką i gęstą mgłą. Pomimo, że trudno było liczyć wspaniałe widoki wyruszyliśmy w góry.  /więcej.../

16 września 2012
W poszukiwaniu Studni

W tę niedzielę postanowiliśmy z Krzyśkiem przejść się po Wielkim Bukowcu w okolicach Niegowej. Naszym zasadniczym celem była Gliwicka Studnia. O jaskini tej wielu słyszało lecz krąg osób, które w niej były jest stosunkowo niewielki. Kilka razy będąc w Jaskini Księdza Borka szukałem otworu, jednak nigdy nie miałem wystarczająco dużo samozaparcia żeby poszukiwania doprowadzić do końca.  /więcej.../

21 września 2012
Trzebniów, Trzebniowska i tyrolka.

W dniu dzisiejszym o godzinie 8:00, wraz
naszymi dobrymi znajomymi, uczniami klasy IIa i IIIc
oraz nauczycielami z Gimnazjum nr 5 w Myszkowie, wybraliśmy się na wycieczkę do Trzebniowa. Tym razem celem naszego wyjazdu za miasto nie była eko-edukacja, lecz aktywny wypoczynek na łonie natury.

22 września 2012
Powitanie jesieni na Ostro

Ostatniego dnia kalendarzowego lata Jezio i Kusto ze Speleoklubu Bielsko-Biała zorganizowali Święto Kopaczki. Impreza połączona była z biwakiem pod odkrytą przez nich w 2010 r. Jaskinią Ostrą. Mają się czym pochwalić - jest to aktualnie najgłębsza jaskinia fliszu karpackiego (- 60 m). Jej długośc wynosi 855m i z każdym wyjazdem jest powiększana. Należy sądzić, że w najbliższym czasie przekroczy magiczne 1000 m.  /więcej.../

21-24 września 2012
W krainie szarego wilka...

Korzystając z uprzejmości wrześniowej aury, nie tracąc czasu na zbędne dywagacje oraz wynajdywanie tzw. "za i przeciw...", wykonaliśmy szybki wypad w ostępy, gdzie nocą błyszczą oczy zwierza o łacińskiej nazwie Canis lapus.  /więcej.../

12 października 2012
Jesienne Spełnienie Marzeń

Od dłuższego czasu nosiłem się z zamiarem zwiedzenia Jaskini Spełnionych Marzeń koło Rodak. To jedno z kilku dużych odkryć jurajskich ostatnich lat. Jaskinia została odkryta zimą ubiegłego roku przez kooperację Jurajskiej Grupy Eksploracyjnej i Speleoklubu Olkusz. Przypadkowo byłem świadkiem jednego z pierwszych wejść  /więcej.../

13 października 2012
Razem w dalszą drogę...

W słoneczną, jesienną sobotę Ania i Paweł dwójka członków naszego stowarzyszenia, w pełnym majestacie prawa, powiedziała sobie wszystko mówiące "TAK". Z tej właśnie okazji chcielibyśmy złożyć młodej parze głębokie jak jaskinia Wronia, gorące życzenia trwania we wzajemnej miłości, szacunku i zdrowiu przez wspólne lata, tak długie jak Mamucia Cave. Niech Was prowadzą same dobre ścieżki życia, a ich meandry i labirynty niech Was tylko wzmacniają. Trzymajcie się ciepło w kraju Wikingów i nie zapominajcie o nas.

Speleo-Myszków

Jak potrafi bawić się nasze bractwo można podejrzeć na fotografiach.

20-21 października 2012
Wyprawa Oldbojów w Tatry

Przyjacielskie układy z ratownikami jaskiniowymi z TOPR-u pozwoliły nam na szkoleniowo-sportowe zwiedzenie jednej z jaskiń tatrzańskich, niedostępnych dla ruchu taternickiego. Bazę wysuniętą założyliśmy z Jarkiem w piątek wieczorem u Galicowej. W sobotę rano dotarli kolejni uczestnicy imprezy: Maryla (znana z odkrycia Przeczucia Maryny w Studnisku) i Zwierzątko (SCC).  /więcej.../

8 listopada 2012
Zabawa z prehistorią trwa

Kolejna grupa młodych poszukiwaczy przygód trafiła pod naszą strzechę, a dokładniej rzecz ujmując pod strop. W czwartek zawitali do naszej speleo-bazy uczniowie Szkoły Podstawowej nr 6 w Myszkowie, chętni poznania historii Jury Krakowsko-Częstochowskiej i jej podziemnego świata.

10-11 listopada 2012
Speleokonfrontacje 2012

W tych dniach w Podlesicach tradycyjnie odbyły się Speleokonfrontacje organizowane przez Speleoklub Gąbrowa Górnicza. Nie mogło nas oczywiście zabraknąć na tej imprezie. Przyjazd na Jurę z odległego Złotego Stoku zapowiedziały Becia i Ania, które chciały przy okazji zaliczyć jakąś jaskinię.  /więcej.../

17-18 listopada 2012
Co obiecane, to wykonane

Kolejny, oby nie ostatni, słoneczny weekend tej jesieni spożytkowaliśmy na wyjazd w bieszczadzkie ostępy, aby wykonać obiecane sobie kilka tygodni wcześniej zadanie. Z zamysłem i premedytacją postanowiliśmy odnaleźć i zwiedzić jaskinie, które w ilości dwóch sztuk udało nam się namierzyć na mapie polskich Bieszczad.  /więcej.../

1 grudnia 2012
Czuwaj Speleo

W sobotę mieliśmy przyjemność spotkania się z harcerzami, uczestnikami Zlotu Hufca Ziemi Myszkowskiej, o kryptonimie "Andrzejkowe lata 50'te", zorganizowanego przez druhny Magdalenę Majewską, Agnieszkę Holę oraz 22 Jurajską Drużynę Harcerską im. Orlich Gniazd.  /więcej.../

8 grudnia 2012
W Partie Wrocławskie

Okazuje się, że w przyrodzie nic nie ginie. Okulary, które Zwierzątko zgubił miesiąc temu w Tatrach zostały szczęśliwym trafem odnalezione przez Sebastiana przy otworze jednej z jaskiń. Nie zostało nic innego jak pojechać po nie do Zakopanego. Żeby nie był to wyjazd bezproduktywny, szybko zorganizowaliśmy silną ekipę z zamiarem zrobienia jakiejś jaskini.  /więcej.../

13 grudnia 2012
Modra Stola

Dla chcącego nie ma nic trudnego. Okazuje się, że Zlate Hory można również zwiedzać legalnie. Kontakty Beci z czeskim Diamo dały nam bowiem możliwość zwiedzenia niedostępnej nawet dla dzikich wejść Modrej Sztolni. W czwartek rano zameldowaliśmy się w siedzibie Diamo w Zlatych Horach w składzie: Becia, Teresa, Zwierzątko i piszący te słowa Kacper.

24 grudnia 2012
Niespokojny sen nietoperza

W Wigilię Bożego Narodzenia postanowiłem sprawdzić czy zwierzęta rzeczywiście mówią ludzkim głosem. Późnym wieczorem samotnie podjechałem do Rezerwatu Szachownica, który jest dużą noclegownią nietoperzy.Po podejściu do kamieniołomu zdumiała mnie duża ilość nietoperzy, które wylatywały co chwila z otworów jaskini.  /więcej.../